onsdag 13. juli 2011

Litt smågal om dagen

Føler meg ærlig talt litt smågal for tiden, etter mitt forrige innlegg hvor jeg bedyrer at avhold funker bra, så har jeg nesten gått på veggen.
Jeg har lyst på alt, og er 'så' langt fra å sprekke!
Hva har jeg lyst på??
Mest av alt kaker! Helt latterlig, jeg er jo ikke en kakeperson.
Jeg er en matperson som elsker mat og salte ting, ikke sukker og kliss.

Vel, jeg tok skjeen i en annen hånd og lagde meg gelé.


Først må dere ha denne. Fåes på alle butikker (tror jeg, jeg kjøpte den på Rema) Gelatinpulver.
Gelatinplater går også bra, bare å følge anvisningen.
Hell 2,5 dl vann i en kasserolle og kok opp, trekk vannet av platen og hell oppi pulveret, rør ca 1 min, til det er oppløst.

Bland saftkonsentrat i en mugge; jeg brukte 2,5 dl konsentrat (fun light) og fylte helt opp til 1 liter.
Den skal være sterk.

Hell saften oppi gelatinvannet, det trenger ikke koke eller noe, for pulveret er allerede oppløst.
Det skal bare blandes.

Hell geléen oppi en egnet bolle og sett kjølig.
Hvor lenge? Minst 2-3 timer.

Så har du god gelé!

Heistad har en vaniljesaus uten sukker, hvis du vil lage den helt fra bunnen av bruker du vaniljestang, eggeplomme, fløte, vann og sukrin el.l

1 kommentar:

  1. Hei !
    Kan man bruke gelatinpulver i stedet for gelatinplater når man skal lage ostekake ?

    SvarSlett