fredag 24. juni 2011

Jul i Juni

Jeg har laget ribbe.
Vært på Harrytur i Sverige med bilen full av jenter, morro!
Handlet for over 1000,- svenske kroner, og nå er fryseren ganske full.
Siden 'alle' helt sikkert vet hvordan en ribbe skal tilberedes, skal jeg ikke trøtte dere med den opplysningen.
Jeg vil mye heller vise dere et triks jeg har lært og som har løftet min ribbe til nye høyder.
Nemlig dette:

1 tom vannflaske med sprut-kork, 1 stk hønsebuljongterning delt i to (slik at den kommer seg gjennom tuten) og ca 1 ss persille. Fyll på med litt varmt vann, men ikke så varmt at flasken smelter.
Ca 1/2 dl.
Ikke sett korken på og rist, for da vil det bli veldig varm damp inni flasken, farlig!
Ha bare korken av og rist litt slik at buljongterningen løser seg opp. Når den  har løst seg opp kan du fylle på mer vann på flasken, erfaringsmessig vet jeg at jeg ikke bruker opp alt hvis jeg fyller den opp.
Jeg bruker å tilsette litt Kikkoman soyasaus, noen dråper bare.
God smaksforsterker.
Når ribba har stått i ovn ca 1 time starter moroa, skru på korken og begynn og 'øs' steken. Sprut over svoren, lettvint med flaske.
Jeg 'øser' ca hvert 10ende minutt, og jeg kan love deg at det blir en smakfull ribbe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar